www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Wednesday, October 14, 2009

PERMASALAHAN BERKAITAN HAID



SOALAN:
Adakah suami boleh makan dan minum bersama isteri yang sedang haid?

JAWAPAN:


Ada sebahagian orang yang menyangka bahawa dari maksud firman Allah SWT :


Maksud firman Allah SWT:
Adalah jauhilah (termasuklah jangan ‘makan’ bersama) mereka sewaktu haid.”
(Al-Baqarah: 222)

Rasulullah saw menerangkan bahawa tidak demikian maksud ayatnya (bukan bermaksud tak boleh duduk dekat-dekat). Tetapi apa yang dimaksudkan hanyalah agar jangan melakukan persetubuhan dengan mereka yakni isteri.

Aisyah menceritakan:


Saya minum ketika sedang haid, lalu minuman itu saya berikan kepada Rasulullah saw. Maka ditempelkan mulut baginda kepadaku, baru sesudah itu baginda minum. Dan pernah juga ketika saya sedang haid, saya memakan daging yang masih lekat pada tulang, lalu saya berikan daging itu kepada Rasulullah saw. Maka baginda tempelkan mulutnya pada salah satu tempat dari tubuhku.”
(Hadis riwayat jamaah selain al-Bukhari & At-Tirmizi)

Dan dari Abdullah bin Said, bahawa dia mengatakan: “Pernah aku tanyakan kepada Rasulullah saw tentang makan bersama isteri yang sedang haid, maka jawab baginda: “Makanlah bersamanya.”
(Ahmad, Abu Daud & Tirmizi)

No comments: