www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Friday, November 6, 2009

MENGENALI ISTIHADAH



Pengertian Istihadah

  • darah yang keluar dari bahagian bawah rahim yang bukan pada waktu haid dan nifas. Dengan itu tiap darah yang keluar melebihi kadar maksimum masa haid dan nifas atau kurang dari kadar maksimum masa kedua-duanya atau datangnya sebelum seseorang perempuan mencapai umur haid, maka itu adalah darah istihadah.
  • darah istihadah adalah darah yang keluar (dari rahim seseorang perempuan) kerana penyakit, ia bukanlah darah haid kerana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya yang demikian itu (istihadhah) adalah peluh bukannya haid."
Jenis-jenis darah Istihadah
  • terdapat 6 jenis darah istihadah iaitu:
  1. Darah yang keluar kurang dari ukuran masa haid yang terpendek.
  2. Yang keluar melebihi ukuran masa haid yang terpendek.
  3. Yang kurang dari ukuran masa nifas yang terpendek.
  4. Yang melebihi ukuran masa nifas yang terpanjang.
  5. Yang melebihi kebiasaan haid dan nifas yang lepas-lepas iaitu melebihi kebiasaan keduanya yang terpanjang, jika tidak terjadi demikian maka disebut haid atau nifas
  6. Menurut Ahmad dan para ulama Hanafi, termasuk juga darah yang keluar dari wanita hamil kerana tersumbatnya mulut rahim.
Hukum darah Istihadah
  • Istihadah adalah peristiwa yang tidak menentu kesudahannya. Oleh kerana itu, Istihadah bukan merupakan penghalang bagi solat, puasa dan ibadat-ibadat lain yang boleh dilaksanakan ketika haid dan nifas.
"Dari Aishah r.a. dia berkata: "Fatimah binti Abi Hubaisy pernah datang kepada Rasulullah SAW lalu bertanya: "Sesungguhnya saya ini menderita istihadah hingga saya tak kunjung bersih, haruskah aku meninggalkan solat?"

Maka sabda Rasulullah SAW kepadanya:

"Jangan! Tinggalkanlah solat(hanya) pada hari-hari (yang biasanya) kau haid sahaja. Kemudian mandilah dan berwuduk tiap kali hendak solat. Kemudian tetaplah solat, sekalipun darah menitis pada tikar."
(HR At-Tirmidzi, Abu Daud dan An-Nasai)

Menurut Asy-Syaukani, hadis diatas hanya menunjukkan wuduk untuk setiap kali solat, sedangkan mandi hanyalah wajib dilakukan satu kali saja ketika habisnya masa haid, sekalipun darah masih mengalir.

TAUBATLAH SEBELUM TERLAMBAT



Dari Abu Sa'id Al-Khudry, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Dulu, diantara orang-orang sebelum kamu ada seorang lelaki yang sudah membunuh 99 orang lalu dia bertanya tentang penduduk bumi yang paling banyak ibadahnya. Lalu dia ditunjukkan tentang seorang rahib. Diapun pergi menemui rahib itu, kemudian dia menceritakan bahawa dia telah membunuh sebanyak 99 orang, maka apakah masih ada ampunan bagi dirinya?

Rahib itu menjawab, "Tidak ada."

Lalu orang itupun membunuh rahib tersebut, sehingga jumlah korban menjadi 100 orang. Kemudian dia bertanya-tanya tentang penduduk bumi yang paling banyak ilmunya. Lalu ditunjukkan kepada seorang lelaki yang berilmu. Orang itupun berkata bahawa dia telah membunuh sebanyak 100 orang, apakah masih ada ampunan bagi dirinya jika ia bertaubat?

Orang yang berilmu itu menjawab, "Ya. Tidak siapapun yang dapat menghalangi antara dirimu dengan taubatmu." Pergilah engkau ke negeri yang jauh letaknya dari sini, kerana disana ada orang-orang yang menyembah Allah, dan sembahlah Allah bersama mereka, dan janganlah kembali ke negerimu. Kerana negerimu ini adalah tempat yang rosak."

Orang itu pun pergi, sehingga ketika dia di dalam perjalanan, kematian menghampiri dirinya. Pada waktu itu, malaikat rahmat dan malaikat azab saling berselisih pendapat tentang orang tersebut. Malaikat rahmat berkata: "Orang ini telah bertaubat dan menghadap kepada Allah dengan sepenuh hatinya."

Sedangkan malaikat azb berkata: "Sesungguhnya sekalipun dia belum pernah mengerjakan kebaikan."

Sedang mereka itu berselisih pendapat, tiba-tiba datang pula malaikat yang berwujud seorang manusia mendatangi mereka dan hendak memutuskan perkara mereka tentang orang tersebut. Maka dia berkata: "Ukurlah jarak antara dua negeri itu. Mana jarak yang lebih dekat, maka ia akan menjadi bahagiannya." Maka mereka mengukurnya dan mendapatkan bahawa jarak yang paling dekat adalah ke negeri yang hendak ditujunya. Maka malaikat rahmat yang memegang orang tersebut."

(Bukhari dan Muslim)


Dalam satu riwayat yang lain pula disebutkan:

"Lalu Allah menurunkan wahyu kepada negeri yang satu ini agar jaraknya lebih jauh, dan memberikan wahyu kepada negeri yang satunya lagi supaya jaraknya lebih dekat. Maka jarak ke negeri yang baik adalah lebih dekat dari negeri yang ditinggalkannya kira-kira satu jengkal. Maka ia dijadikan sebagai penduduk negeri yang baik itu."

(Muslim)