www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Wednesday, July 27, 2011

Mubaligh Islam disambut dengan perang

ROMBONGAN mubaligh yang ingin berdakwah ke Najd, tidak menyangka mereka akan menjadi serangan Amir bin Tufail. Setelah Haram bin Milhan dibunuh anggota rombongan itu kini tinggal 69 orang.

Mereka dikepung segenap penjuru apabila Amir Tufail turut mendapat bantuan anggota kabilah-kabilah yang lain untuk menyerang rombongan itu.

Dikatakan kabilah-kabilah lain itu terdiri daripada Bani Sulaim, Bani Ushayyah, Bani Ri'al dan Bani Zakwan yang dijanjikan upah lumayan jika dapat membantu Amir.

Maka terjadilah pertempuran kecil namun sengit antara mereka dengan jumlah musuh jauh lebih ramai berbanding rombongan mubaligh itu.

Walau jumlah kecil, rombongan pendakwah Islam tetap memberi tentangan hebat. Mereka sama sekali tidak menyerah, kecuali menyerah diri kepada Allah supaya pendirian tidak akan berubah untuk bertindak belot jika semata-mata mahu menyelamatkan diri.

Malangnya, rombongan Islam itu tidak mampu bertahan. Di akhir serangan, hampir kesemuanya syahid.

Hanya dua orang yang terselamat dalam serangan itu iaitu Kaab bin Zaid dan Amir bin Umayyah.

Itupun setelah mereka berpura-pura mati kerana luka parah.

Setelah serangan berakhir dan pihak musuh meninggalkan begitu sahaja jenazah-jenazah para pengikut Rasulullah itu, Kaab dan Amir pun sedaya upaya bangun dan segera menuju ke Madinah bagi memberitahu apa yang terjadi kepada Rasulullah.

Di sebalik kecederaan parah yang ditanggung akibat serangan itu, mereka kuatkan semangat untuk terus bergerak dan akhirnya mereka berjaya sampai kepada Rasulullah.

Tentu sahaja Rasulullah luluh hati mendengar apa yang terjadi. Baginda tidak menyangka begitu buruk nasib yang menimpa para pengikutnya.

Dalam hati baginda mengutuk Abu Barra yang kononnya berjanji bagi memastikan keselamatan rombongan para pendakwah itu.

Yang menambah kekesalan dan kesedihan di hati Rasulullah ialah apabila mengenangkan mereka yang terkorban itu adalah individu-individu Muslim yang terbaik, dan terpilih. Mereka adalah hafiz al-Quran dan yang sangat alim.

Ia ditambah pula dengan jumlah korban yang sebegitu ramai, hampir menyamai jumlah mereka yang terkorban dalam Perang Uhud, iaitu hampir seramai 70 orang.

Jadi, bagaimana baginda tidak sedih dan mengalirkan air mata.

Lalu baginda kemudiannya melakukan doa qunut nazilah selama hampir sebulan supaya mereka yang menyerang para pengikut baginda itu ditimpa kecelakaan, musibah besar atau bala.

Di pihak Abu Barra pula dikatakan dia juga begitu terkejut dan sedih dengan kejadian yang menimpa rombongan berkenaan.

Beliau sangat malu dengan Nabi kerana gagal mengotakan janji akan soal keselamatan para ahli rombongan itu.

Tentu sahaja apa sahaja selepas ini, baginda tidak akan mempercayainya lagi.

Abu Barra dikatakan amat sedih dan kesal atas peristiwa Bir Maunah itu (sesetengah memanggil peristiwa ini sebagai Peristiwa Pasukan Al Qurra) sehingga memakan dirinya atau lebih tepat, sehingga membawa kepada kematiannya sendiri.

Abu Barra akhirnya mati kerana rasa malu yang tidak tertanggung itu.

Kematian Abu Barra menyebabkan salah seorang anak lelakinya, Rabiah membalas dendam. Rabiah tahu kematian bapa kesayangannya itu disebabkan oleh tindakan bodoh lagi kejam Amir.

Lalu sebagai anak muda dan anak kepada seorang pahlawan, Rabiah pun terus mencari Amir bagi menuntut bela bagi pihak bapanya. Sebaik sahaja beliau dapat berhadapan dengan Amir yang menyangka Rabiah datang semata-mata untuk melepaskan rindu, lalu dia pun ditikam dengan sebatang tombak dan mati serta merta.

Sumber

Ramadan dan zakat fitrah

TINGGAL beberapa hari sahaja lagi kita akan menjadi penghuni madrasah Ramadan. Bulan yang penuh dengan keberkatan. Setiap individu yang benar-benar beriman kepada Allah SWT, pastinya tidak sabar menanti bulan yang kaya dengan kelebihan berbanding dengan bulan-bulan yang lain.

Madrasah Ramadan diharapkan menjadi medan tarbiah kepada diri kita semua untuk menyucikan jiwa dan membersihkan hati (tazkiyatun nafs) dari segala sifat mazmumah yang dibenci oleh Allah.

Biasanya, apabila kita menyebutkan bulan Ramadan, lantas akan mengingatkan kita tentang kefarduan puasa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi sesiapa yang sempat berada di bulan ini.

Objektif tertinggi daripada ibadah puasa ini ialah melahirkan manusia yang bertaqwa kepada Allah sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (al-Baqarah: 184)

Namun, berapa ramai yang hampir terlupa tentang kewajipan yang turut ditetapkan pada bulan istimewa ini iaitu membayar zakat fitrah.

Secara umumnya, zakat dalam sudut bahasa bermaksud kesuburan (al-numuww atau al-nama'), keberkatan (al-barakah) dan pertambahan baik (ziyadah al-khayr).

Memahami maksud zakat fitrah atau dikenali juga sebagai zakat badan dimaksudkan sebagai 'satu nama bagi apa yang dikeluarkan sebanyak satu sa' daripada tamar atau satu sa' daripada bijirin (sya'ir) di bulan Ramadan ke atas setiap manusia yang merdeka ataupun hamba sama ada lelaki atau perempuan daripada orang Islam'. (lihat al-iqna' fi hall al-fadz Abi Syuja', Muhammad al-Syarbini).

Takrifan ini sebenarnya adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Umar yang bermaksud; Rasulullah mewajibkan zakat fitrah di bulan Ramadan kepada setiap orang muslim, sama ada dia merdeka atau hamba, lelaki mahu pun perempuan. Iaitu (jumlahnya) segantang kurma atau gandum (riwayat Muslim).

Buku panduan zakat yang diterbitkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah memberikan panduan bahawa satu sa' adalah bersamaan dengan satu gantang Baghdad. Satu gantang Baghdad pula bersamaan dengan 2.7 kilogram (kg). Ia perlu dikira berdasarkan makanan ruji di sesuatu tempat.

Contohnya, pada zaman Rasulullah, makanan ruji di tempat dan zaman tersebut adalah kurma dan gandum. Sementara, makanan ruji di Malaysia ialah beras. Maka kadar zakat fitrah bagi masyarakat Islam di Malaysia ialah mengikut harga beras semasa didarabkan dengan 2.7 kg.

Kewajipan zakat fitrah adalah berlainan dengan zakat harta. Zakat harta diwajibkan apabila harta tersebut mencapai kadar nisab yang mengikut harga emas semasa dan apabila mencukupi satu haul. Apabila telah sempurna syarat-syarat tersebut, maka hendaklah dikeluarkan sebanyak 2.5% daripada harta yang diwajibkan zakat itu.

Zakat fitrah pula diwajibkan kepada mereka yang mempunyai makanan yang cukup dari malam hari raya sehinggalah pagi hari raya mengikut kadar makanan yang menjadi kebiasaan kepada masyarakat setempat.

Sekiranya dihayati, zakat fitrah mempunyai syarat yang amat mudah yang kebiasaannya dapat dipenuhi oleh umat Islam. Ini menyebabkan hampir semua individu muslim menepati kewajipan membayar zakat fitrah.

Ia juga memberi ruang kepada golongan miskin untuk turut membayar zakat bagi membantu golongan yang lebih tidak berkemampuan. Dalam konteks ini, Islam telah menaikkan martabat golongan miskin kerana dapat memberikan sumbangan melalui zakat fitrah.

Zakat fitrah juga dapat memberikan bantuan kepada golongan yang tidak berkemampuan untuk meraikan kedatangan hari raya selepas berakhirnya bulan Ramadan. Kegembiraan yang disambut oleh mereka dengan rasa syukur kepada Allah SWT akan menambahkan lagi pahala mereka yang membayar zakat fitrah.

Oleh sebab itu, sebahagian ulama tidak menggalakkan membayar zakat fitrah pada awal bulan Ramadan kerana ia boleh menjejaskan tujuan sebenar zakat fitrah iaitu membantu golongan miskin merayakan Aidilfitri.

Ia juga sejajar dengan perbuatan para sahabat r.a yang membayar zakat dalam jangka masa sehari atau dua hari sebelum hari raya. (riwayat al-Bukhari).

Waktu tunai zakat fitrah

Demikian juga Nabi SAW pula amat menggalakkan pembayaran zakat sebelum keluar menunaikan solat Aidilfitri. Ini sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah ibn Umar yang bermaksud: "Baginda memerintahkan agar ia dibayar sebelum orang ramai keluar menunaikan solat (Aidilfitri).

Walaubagaimanapun, pada pandangan penulis, masa yang paling sesuai untuk pembayaran zakat fitrah bergantung kepada situasi dan keadaan seseorang itu.

Sekiranya individu berkenaan ingin menyerahkan sendiri zakat tersebut tanpa melalui amil zakat, maka dia boleh berbuat demikian pada masa yang terhampir dengan hari raya. Namun, sekiranya sumbangan zakat itu hendak dilakukan melalui amil zakat, maka adalah lebih baik dilaksanakan secepat mungkin menjelang Ramadan.

Ini bagi membolehkan para amil yang dilantik menyerahkan sumbangan tersebut kepada golongan yang tidak berkemampuan.

Justeru, sebelum menyambut bulan Ramadhan pada tahun ini, marilah sama-sama kita membuat persiapan. Mental, fizikal dan spiritual kita perlu diperkuatkan dengan semaian iman agar madrasah Ramadan dilalui dengan cemerlang, sehingga menatijahkan darjat ketaqwaan kepada Allah.

Di samping kita berpuasa Ramadan, lengkapkanlah puasa tersebut dengan menunaikan zakat fitrah. Ini kerana, zakat fitrah akan dapat menampung segala kelemahan dan kekurangan dalam menjalani ibadah puasa Ramadan.

Ibnu Abbas r.a meriwayatkan: "Rasulullah telah mewajibkan zakat fitrah, untuk membersihkan orang yang berpuasa daripada ucapan yang tidak ada manfaatnya dan kata-kata yang kotor, serta untuk memberikan makanan kepada orang-orang miskin." (riwayat Abu Daud).

Sumber