www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Friday, September 3, 2010

Simbolisme ketika sambut Lailatul Qadar



Lailatul Qadar ibadah yang datang sekali dalam setahun. - Gambar hiasan


LAILATUL Qadar adalah satu malam yang amat agung, kerana ia telah dipilih Allah SWT sebagai malam permulaan Nuzul Quran. Ia permulaan melimpahkan cahaya agama Allah SWT ke seluruh alam di samping limpahan kesejahteraan dan kedamaian yang memancar daripada hidayat Allah (al-Quran) ke atas hati dan kehidupan manusia.

Jika kita renungkan kembali sejak berabad lalu peristiwa Lailatul Qadar yang mulia itu dan kita gambarkan kembali temasya indah yang telah disaksikan oleh bumi pada malam itu, di samping kita memerhatikan pula apa yang sebenar berlaku pada malam itu dan meneliti kesan-kesannya kepada dunia dan kefahaman hati dan akal manusia tentulah kita dapati bahawa malam Lailatul Qadar sebenarnya suatu malam yang sungguh agung.

Disebabkan Lailatul Qadar itu abstrak, bersifat spiritual dan tidak boleh dipastikan melalui kajian, maka timbullah pendapat yang pelbagai mengenainya.

Pelbagai cerita mitos terbit ketika Lailatul Qadar turun iaitu seperti air sungai berhenti mengalir, pohon-pohon serta tumbuhan tunduk tenang, alam maya kelihatan cerah dan sebagainya.

Tidak sedikit daripada cerita-cerita itu bersifat mitologi, yang tidak boleh dipertanggungjawabkan, tidak masuk akal dan mengada-ngada.

Mungkin semua itu pernah terjadi, terutama di negara yang wilayah geografinya memungkinkan seperti air membeku di belahan bumi bahagian utara atau selatan, tetapi tidak ada kaitannya dengan Lailatul Qadar.

Jadi peristiwanya cuma kebetulan belaka. Seakan-akan di malam yang dipercayai Lailatul Qadar turun, terjadi peristiwa alam seperti itu. Lalu ia dikaitkan.

Justeru Lailatul Qadar ini kita dapatkan asas legalitasinya dalam al-Quran. Maka selayaknya ia memberi tanda-tanda itu agar tidak terjadi penyelewengan dan menimbulkan cerita-cerita karut dan tidak masuk akal. Bagaimana sebenarnya al-Quran berbicara soal tanda-tanda Lailatul Qadar ini?

Dalam surah al-Qadar ayat terakhir Allah SWT menyebut tanda-tandanya: Sa laamun hiya hatta matla‘il fajr - malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. Jadi jelas tandanya tidak bersifat lahiriah kerana kedamaian itu adalah sesuatu yang dirasakan.

Justeru, dalam surah ad-Dukhan ayat tiga Lailatul Qadar disebut Laylatun mubaarakah kerana kedamaian hati yang bersumber terus daripada Allah adalah berkat yang paling tinggi. Ia bagaikan air sejuk bagi musafir yang kehausan.

Al-Quran adalah sumber pengetahuan tertinggi dan kerananya, kebenarannya tidak diragukan. Ia hanya dapat dicapai melalui darjat intelektual paling tinggi iaitu intelek kenabian.

Sekurang-kurangnya jika kita dapat sekadar percikannya pada malam Lailatul Qadar bermakna mujahadah kita waktu itu berhasil menyentuh intelek kenabian. Itulah kenikmatan, sekali gus berkat yang paling tinggi.

Inilah malam yang sangat dinantikan oleh umat Islam, malam yang penuh barakah dan lebih baik dari 1,000 bulan. Pada malam itu turun rahmat dan kebaikan-Nya. Pengalaman mendapatkan Lailatul Qadar merupakan pengalaman spiritual dan individual. Tidak semua orang mampu mendapatkannya. Ia tidak boleh dicapai hanya dengan kehadiran kita pada malam-malam ganjil 10 malam terakhir Ramadan.

Rasulullah SAW bersabda: Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir, pada malam ganjil. (riwayat Bukhari dan Muslim).

Tentang bila datangn Lailatul Qadar, banyak riwayat mengaitkan dengan malam-malam ganjil di 10 hari terakhir. Mungkin ini ada hubungannya dengan hadis lain yang menyebutkan bahawa “Allah itu ganjil dan menyenangi yang ganjil-ganjil.”

Bagi pencinta tuhan yang mencintaiNya dengan penuh keikhlasan tidak penting bila Lailatul Qadar itu turun. Yang penting baginya adalah menunjukkan kerinduannya kepada kekasihnya secara sungguh-sungguh.

Intinya adalah mujahadah iaitu kesungguhan menghidupkan bulan Ramadan dan ritual (yang dibenarkan syariat).

Sumber

Rasulullah dijejaki Suraqah

MUNGKIN ramai yang bertanya mengapa Nabi Muhammad SAW memilih Madinah sebagai destinasi baginda dan seluruh pengikutnya berhijrah? Mengapa tidak Yaman, Habsyah atau negeri-negeri lain!

Dikatakan baginda mendapat petunjuk mengenai negeri untuk berhijrah itu menerusi mimpi.

Semasa baginda dan Abu Bakar masih berada di Mekah, iaitu sebelum komplot membunuh oleh kalangan 11 pemuda yang mewakili kabilah dan suku kaum itu.

Aku melihat dalam tidurku bahawa aku akan berhijrah dari Mekah ke satu tanah yang banyak terdapat pada negeri itu akan kebun-kebun kurma. Pada mulanya aku menyangka Yamamah atau Hajar, rupa-rupanya Yathrib. (riwayat Bukhari).

Al Qurtubi berpendapat bahawa seluruh Yathrib itu adalah Madinah, nama yang diberi oleh Rasulullah apabila menubuhkan kerajaan Islam yang pertama di sana.

Namun baginda juga memberikan gelaran lain kepada Madinah seperti Tayyibbah (baik) dan Tabah (nyaman).

Sementara Abu Ubaidah pula berkata, Yathrib adalah nama kepada sebuah negeri dan Madinah itu adalah nama salah satu daerah di dalamnya.

Al Suhayli pula berpendapat dinamakan Yathrib kerana ada penduduk asalnya adalah dari keturunan Al Amaliq iaitu Yathrib bin Umayl bin Mihla’il bin Iwad bin Amaliq bin Lawudh bin Iram.

Selepas tiga hari tiga malam baginda menyembunyikan diri dalam Gua Tsur bersama Abu Bakar, mereka meneruskan perjalanan ke Yathrib.

Ketika hendak memulakan hijrah, datanglah anak perempuan Abu Bakar, Asma membawakan makanan untuk Rasulullah dan bapanya.

Tetapi Asma terlupa untuk memasangkan tali sangkut pada bekalan tersebut. Ketika mereka hendak berangkat, Asma pun hendak menyangkutkan bekalan itu pada unta yang menjadi kenderaan bapanya dan Rasulullah tetapi tiada tali.

Lalu Asma mengoyakkan kain yang menjadi tali pinggangnya kepada dua bahagian. Satu dijadikan penyangkut dan yang satu lagi dipakainya kembali.

Lantaran dari peristiwa itu, Rasulullah menggelarkan Asma dengan gelaran yang manis iaitu dhat al-nitaqayn (empunya dua tali pinggang).

Jalan pertama yang dilalui selepas keluar dari gua Tsur ialah ke selatan ke arah Yaman. Kemudian ke barat menuju ke persisiran pantai.

Apabila sampai ke sebatang jalan yang jarang dilalui, mereka pun mengarah pula ke utara berhampiran pantai Laut Merah dan merentasi sebatang jalan yang jarang-jarang dilalui orang.

Al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Bakar, katanya: Kami pun berjalan pada malam hari. Walau udara begitu sejuk dan hanya bertemankan bulan di langit namun kami tidak berhenti berjalan sehinggalah sampai keesokan harinya apabila cuaca bertambah terik, barulah kami berhenti berehat di sebalik sebuah batu besar yang memberikan sedikit perlindungan dari terik cahaya matahari.

Namun perjalanan mereka akhirnya berjaya dicium oleh seorang kafir Quraisy iaitu Suraqah bin Malek yang mendapat maklumat daripada seorang lelaki.

Tanpa membuang masa lagi, dia menyiapkan seekor kuda yang gagah dan lengkap bersenjata untuk mengejar baginda.

Suraqah terkenal sebagai penunggang kuda yang cekap. Dia juga dikatakan seorang yang mahir bermain senjata terutama tombak dan panah.

Dia terus memecut kuda dan akhirnya nampak kelibat manusia. Malah Suraqah juga boleh mendengar alunan bacaan al-Quran oleh Nabi Muhammad. Ini membuatkan dia memacu kudanya untuk membunuh baginda.

Tetapi apabila Suraqah semakin menghampiri Nabi SAW dan Abu Bakar, tiba-tiba kaki kudanya terbenam ke dalam pasir sehingga ke paras lutut kuda tersebut. Suraqah sendiri jatuh terhumban akibat kemalangan yang tidak diduga itu.

Dia pantas bangun dan begitu juga kudanya dapat keluar dari pasir. Namun tiba-tiba mereka didatangi ribut pasir.

Ribut kencang itu mengeluarkan debu-debu hitam yang menyelubungi kawasan sehingga menutup pandangan mata.

Semua itu menghalang Suraqah untuk menghunjamkan tombaknya atau memanah ke arah Nabi Muhammad.

Lalu, Suraqah menghentikan niat jahatnya itu. Kejadian-kejadian pelik yang berlaku sebagai petanda bahawa Nabi di pihak yang benar.

Suraqah pun terus memberi isyarat berdamai kepada baginda dan menghampiri Nabi SAW.

“Sesungguhnya kaummu telah menjanjikan tawaran untuk menangkap kamu wahai Muhammad. Tetapi sekarang ini terserahlah kepada kamu untuk menahan aku kerana aku mempunyai niat untuk membunuh kalian.

“Niat itu kini tidak ada gunanya lagi sedangkan alam (sekitar) turut merestui perjalanan kamu ini, aku memohon kita berdamai sahaja,” kata Suraqah.

Rasulullah dan Abu Bakar tidak mengapa-apakan Suraqah dan tidak juga meminta apa-apa daripadanya.

“Kamu cuma perlu jauhkan diri kamu daripada kami, itu sahaja,” kata Rasulullah.

Dalam satu riwayat yang lain, Abu Bakar menceritakan perjalanan mereka itu.

“Kami sudahpun berlepas dari kaki Bukit Tsur, sedang kaum Quraish masih mencari kami. Tidak seorang pun yang dapat menemui kami kecuali Suraqah bin Malik bin Ju'shum yang berada di atas kudanya.

“Lalu aku berkata, pemburuan ini (kaum Quraisy) telah berjaya akhirnya menemui kita ya Rasulullah!

“Baginda pun menjawab: Jangan takut, kerana Allah akan sentiasa bersama kita.”

Baginda kemudiannya meneruskan perjalanan tanpa ada sebarang gangguan lagi mana-mana pihak.

Sumber