www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Tuesday, November 3, 2009

MEMAKSIMAKAN KESAN MAJLIS USRAH



Berdasarkan pengalaman, biasanya majlis usrah lebih berkesan untuk meningkatkan ilmu, iman dan amal serta menyeimbang dan mengistiqmahkannya berbanding majlis-majlis pengajaran di masjid-masjid. Tentu saja ia lebih berkesan daripada majlis-majlis yang diadakan sesekali seperti ceramah maulidurrasul, forum perdana, israk mikraj dan lain-lain. Ceramah kadang-kadang memang menaikkan semangat tapi habis ceramah, sebagaimana cepatnya naik sebegitulah cepatnya turun. Lebih baik kuliah bersiri berbanding ceramah. Begitulah kebiasaannya namun ia bergantung juga kepada kecekapan naqib usrah menjayakan majlisnya.

ATURCARA USRAH YANG DISARANKAN

1. MUQADDIMAH

Naqib membuka majlis dengan kata-kata aluan, bacaan al-Fatihah, suntikan motivasi (agar peserta rasa kehadiran mereka sebenarnya menguntungkan) ataupun lain-lain yang dirasakan sesuai. Fadhail amal sangat sesuai sebagai pembuka langkah. Sangat baik jika naqib mengimbas kembali dapatan-dapatan penting dalam usrah sebelum ini sebagai pengukuhan.

2. TILAWAH

Setiap ahli membaca sejumlah ayar al-Quran secara menatapnya sambil disaksikan oleh ahli-ahli lain. Ayat-ayat ini dibaca bersambung-sambung bermula dari surah al-Baqarah dan seterusnya. Selepas semua tamat membaca, perbincangan dibuka, pembetulan dan pemurnian bacaan akan dilakukan bersama-sama terutamanya oleh naqib ataupun ahli yang ada ilmu tajwid.

3. TADABBUR

Naqib ataupun ahli yang tahu akan menyentuh satu dua ayat yang sudah dibaca dalam tilawah tadi dan menghuraikannya ataupun memberi apa-apa refleksi tentangnya.

Perbincangan dibuka.

4. HAFAZAN

Setiap yang ada mempamerkan hafazan mereka sambil disemak oleh yang lain, sama ada ayat-ayat pilihan sendiri ataupun ayat-ayat yang telah ditentukan oleh naqib (ataupun jemaah).

5. TAZKIRAH

Satu ataupun dua orang ahli yang sampai gilirannya akan menyampaikan tazkirah masing-masing sebagai satu latihan.

Perbincangan dibuka.

6. PENGISIAN

Naqib menyampaikan bahan utama usrah sama ada bahan pilihannya sendiri, bahan yang dipersetujui bersama ataupun lebih baik adalah bahan yang ada dalam sukatan/ silibus usrah sebagimana yang ditetapkan oleh jemaah. Contohnya buku-buku tertentu, bahan bercetak susunan jemaah, kitab tafsir seperti Fi Zilalil Quran ataupun bahan-bahan utama lain. Oleh kerana masa berusrah terhad, bahan utama ini boleh diselang-selikan pada setiap minggu.

Perbincangan dibuka.

HAL-HAL LAIN

Naqib mengumumkan info terkini tentang program-program jemaah. Setiap peserta boleh meluahkan apa saja yang berkaitan seperti isu semasa, hal ehwal usrah, perkongsian masalah, perancangan program dan sebagainya.

PENUTUP

Peringatan-peringatan ringkas, tarikh usrah akan datang dan rumusan usrah kali ini oleh naqib. Ditutup dengan Tasbih Kifarah dan surah al-Asr.

*BONUS

Jamuan ringan jika ada. Sekiranya berusrah di kediaman ataupun bilik, biasanya ‘tuan rumah’ yang menyediakannya. Jamuan tidak termasuk dalam agenda usrah, ia bukan satu kemestian.

Turutan agenda di atas boleh diubah mengikut kesesuaian.

USRAH YANG KURANG BERKESAN

  • Naqib tidak membuat perancangan langsung. Pengisian usrah bergantung kepada apa yang terfikir ketika itu.
  • Ahli usrah ramai. Saya cadangkan seorang naqib mengendalikan 3-5 orang peserta sahaja agar setiap individu berada dalam pemantauan si naqib dan perjalanan usrah terkawal lagi lancar.
  • Usrah dijalankan dalam bentuk pengajian seperti di masjid-masjid. Tok guru bercakap dari awal hingga akhir, peserta lebih banyak mendengar.
  • Penglibatan anak buah minima. Bakat mereka tidak diasah dengan tugasan-tugasan sebagai pengisian usrah. Pandangan mereka diminta hanya pada penghujung majlis usrah dan bukannya untuk setiap agenda.
  • Jangka masanya terlalu singkat ataupun terlalu panjang. Terlalu singkat- bateri peserta tidak cukup dicas. Terlalu panjang- peserta bosan dan tidak memberi tumpuan.
  • ‘Wajibat’ (amalan-amalan yang perlu dilangsaikan) tidak diberi penekanan oleh naqib.

MEMAKSIMAKAN KESAN USRAH

  • Selain naqib, sekurang-kurangnya ada seorang ‘orang lama’ dalam kalangan peserta. Lebih baik jika ‘orang lama’ ini ilmu dan kebolehannyanya lebih kurang ataupun hampir sama dengan ilmu dan kebolehan naqib. Paling tidakpun, dia seorang yang sudah biasa sangat dengan usrah. Orang ini tugasnya sebagai pembantu dan pengukuh kepada naqib serta contoh kepada peserta.
  • Naqib hendaklah memelihara dan meningkatkan kredibiliti diri.
  • Isi usrah yang lalu disentuh sepintas lalu pada permulaan usrah.
Sumber:
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=News&file=article&sid=349

MENJADI PENDAKWAH BERKESAN (BHGN 8)




KEJAYAAN DALAM DAKWAH


Dakwah adalah satu perjuangan jarak jauh. Untuk mendapat hasil dalam jangkamasa yang singkat adalah mustahil. Boleh jadi kejayaan besar dalam dakwah kita itu hanya muncul setelah kita tiada lagi di dunia ini. Sebab itu kita mesti faham, tujuan utama dakwah bukanlah untuk melihat hasil tetapi menggerakkan manusia ke arah hasil. Kadang kala kita bertemu dengan orang yang kelihatan kecewa dalam dakwah kerana dia masih belum menikmati hasil. Hal ini berlaku kerana dia tidak faham fitrah dakwah itu.

Berdakwah samalah seperti menulis dan menghantar surat, e-mail ataupun sms. Lagi banayk kita tulis dan hantar, lagi besarlah kemungkinan kita dapat lebih orang. Hantar surat beriklan kepada sepuluh orang, hasilnya mungkin dua orang. Tapi apabila kita hantar kepada seratus orang, hasilnya mungkin 20 orang. Kita kena ingat, bukan semua orang tidak mahu didakwahkan.

Umumnya setiap manusia punyai banyak kenalan- ratusan orang malah ribuan. Takkanlah daripada ratusan orang itu kita tidak mampu dapatkan seorang dua agar mereka berminat dengan dakwah dan akhirnya menjadi pendakwah pula? Masalahnya ialah kita tidak mahu berusaha. Bayangkan, seorang boleh dapat dua orang, kalau seratus orang boleh mengubah sikap mereka hari ini, insyaallah kita akan mendapat dua ratus orang pendakwah baru kemudiannya.

Untuk berjaya dalam dakwah, kita hendaklah selalu mengambil pengajaran daripada kejayaan-kejayaan para pendakwah terdahulu. Jika kita mengambil orang-orang yang gagal dalam dakwah, kita akan kehilangan semangat. Banyakkan bergaul dengan mereka yang bersemangat untuk berdakwah, nescaya bahang semangat mereka meresap kepada diri kita. Kurangkan bergaul dengan mereka yang tidak berminat berdakwah ataupun yang menjalani kehidupan seharian secara santai. Lama-kelamaan sikap malas dan tidak berminat mereka dalam dakwah akan melekat juga pada diri kita. Pilih-pilihlah rakan-rakan rapat kita mulai sekarang.

Ada orang beranggapan dakwah ini susah. Hanya orang-orang yang ‘lengkap’ saja yang yang layak berdakwah. Jadi orang-orang awam tidak perlulah berfikir untuk menjadi pendakwah. Biasanya manusia jenis ini adalah mereka yang belum pernah berdakwah pun. Sila abaikan pandangan-pandangan negatif daripada golongan ini.

Bersambung…

sumber:
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=News&file=article&sid=194

PERMASALAHAN BERKAITAN HAID



Larangan bagi orang yang sedang haid.
  • bagi wanita yang sedang haid, dia tidak diperbolehkan melakukan solat, puasa, masuk masjid, membaca dan menyentuh Al-Quran, tawaf keliling kaabah dan melakukan persetubuhan.
Sebab haid.
  • Adapun sebab terjadinya haid adalah kerana fitrah atau pembawaan yang dianugerahkan Allah swt kepada kaum wanita iaitu anak cucu Nabi Adam sebagai cubaan, apakah dengan mereka tetap patuh kepada-Nya hingga berhak mendapat pahala dari-Nya atau tidak. Demikian sebagaimana dapat kita baca dalam sebuah hadis riwayat Aishah r.a. bahawa Rasulullah saw pernah mengatakan tentang haid.
"Sebenarnya ini adalah hal yang telah menjadi ketetapan Allah atas puteri-puteri Nabi Adam."
(Muttafaq 'alaih)


Persetubuhan yang dilakukan setelah berhentinya darah haid.


Syaikh Mahmud Khithab As-Subki mengatakan bahawa menurut kebanyakkan para ulama (Jumhur) persetubuhan yang dilakukan sehabis berhentinya darah haid sebelum mandi adalah haram, sekalipun berhentinya itu pada akhir masa haid yang terpanjang.

Kerana Allah swt berfirman:

" Dan janganlah kamu (hai laki-laki) mendekati mereka (kaum wanita) sebelum mereka suci".
(Al-Baqarah:222)

Ayat ini bermaksud sebelum mereka mandi.