www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Tuesday, November 3, 2009

MENJADI PENDAKWAH BERKESAN (BHGN 8)




KEJAYAAN DALAM DAKWAH


Dakwah adalah satu perjuangan jarak jauh. Untuk mendapat hasil dalam jangkamasa yang singkat adalah mustahil. Boleh jadi kejayaan besar dalam dakwah kita itu hanya muncul setelah kita tiada lagi di dunia ini. Sebab itu kita mesti faham, tujuan utama dakwah bukanlah untuk melihat hasil tetapi menggerakkan manusia ke arah hasil. Kadang kala kita bertemu dengan orang yang kelihatan kecewa dalam dakwah kerana dia masih belum menikmati hasil. Hal ini berlaku kerana dia tidak faham fitrah dakwah itu.

Berdakwah samalah seperti menulis dan menghantar surat, e-mail ataupun sms. Lagi banayk kita tulis dan hantar, lagi besarlah kemungkinan kita dapat lebih orang. Hantar surat beriklan kepada sepuluh orang, hasilnya mungkin dua orang. Tapi apabila kita hantar kepada seratus orang, hasilnya mungkin 20 orang. Kita kena ingat, bukan semua orang tidak mahu didakwahkan.

Umumnya setiap manusia punyai banyak kenalan- ratusan orang malah ribuan. Takkanlah daripada ratusan orang itu kita tidak mampu dapatkan seorang dua agar mereka berminat dengan dakwah dan akhirnya menjadi pendakwah pula? Masalahnya ialah kita tidak mahu berusaha. Bayangkan, seorang boleh dapat dua orang, kalau seratus orang boleh mengubah sikap mereka hari ini, insyaallah kita akan mendapat dua ratus orang pendakwah baru kemudiannya.

Untuk berjaya dalam dakwah, kita hendaklah selalu mengambil pengajaran daripada kejayaan-kejayaan para pendakwah terdahulu. Jika kita mengambil orang-orang yang gagal dalam dakwah, kita akan kehilangan semangat. Banyakkan bergaul dengan mereka yang bersemangat untuk berdakwah, nescaya bahang semangat mereka meresap kepada diri kita. Kurangkan bergaul dengan mereka yang tidak berminat berdakwah ataupun yang menjalani kehidupan seharian secara santai. Lama-kelamaan sikap malas dan tidak berminat mereka dalam dakwah akan melekat juga pada diri kita. Pilih-pilihlah rakan-rakan rapat kita mulai sekarang.

Ada orang beranggapan dakwah ini susah. Hanya orang-orang yang ‘lengkap’ saja yang yang layak berdakwah. Jadi orang-orang awam tidak perlulah berfikir untuk menjadi pendakwah. Biasanya manusia jenis ini adalah mereka yang belum pernah berdakwah pun. Sila abaikan pandangan-pandangan negatif daripada golongan ini.

Bersambung…

sumber:
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=News&file=article&sid=194

No comments: