www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Saturday, April 21, 2007

PERSOALAN-PERSOALAN TENTANG TAJDID SEGAR



Mengapa baru sekarang Tajdid Segar dihebohkan?
Kerana inilah masa kemunculannya yang paling sesuai.

PERSOALAN-PERSOALAN TENTANG TAJDID SEGAR

Apakah Tajdid Segar?
Tajdid Segar adalah dakwah pembaharuan dalam agama. Ia adalah tajdid sebenar atau tajdid tulen sebagaimana yang dimulakan oleh Nabi Muhammad SAW dan para salafussoleh pada zaman mereka dahulu. Sepatutnya ia disebut tajdid sahaja, tetapi untuk membezakan tajdid sebenar dengan Tajdid Hambar yang dibawa oleh golongan Salafi Lapok, kita namakan ia sebagai Tajdid Segar.

Bolehkah agama dibaharukan?
Tajdid Segar membawa pembaharuan dalam agama, bukan pembaharuan agama. Tambahan pula, yang dimaksudkan dengan pembaharuan ini pada hakikatnya adalah pengulangan semula tajdid asal sebagaimana yang dibawa oleh Rasulullah SAW setelah ia dirosakkan oleh golongan Salafi Lapok yang membawa Tajdid Hambar atau Tajdid Lapok.

Apa yang dibaharukan?
Pembaharuan yang dimaksudkan berlaku dalam banyak perkara terutamanya dari segi teknik dan taktik berdakwah.

Pada zaman Nabi mana ada Tajdid Segar.
Apa yang dibawa oleh Nabi itulah Tajdid Segar, cuma pada zaman itu ia belum diistilahkan sebagaimana namanya hari ini. Samalah seperti istilah mustalah hadis, tasauf, sufi, mantik, balaghah dan lain-lain.

Mengapa baru sekarang Tajdid Segar dihebohkan?
Kerana inilah masa kemunculannya yang paling sesuai.

Apa beza Tajdid Segar dengan tajdid yang dibawa oleh golongan Salafi-Wahabi?
Banyak. Untuk memahaminya eloklah kita baca artikel bertajuk DAKWAH TAJDID SEBENAR di http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/modules.php?name=News&file=article&sid=121&mode=&order=0&thold=0
sebagai permulaan.

Apakah Tajdid Segar ini satu jemaah?
Bergantung kepada maksud “jemaah’ yang masing-masing maklumi. Tapi secara umumnya Tajdid Segar bukanlah satu jemaah tertentu. Ia lebih berupa satu gelombang yang melanda semua jemaah Islam yang ada. Inilah gelombang tajdid sebenar, yang akan menyatukan seluruh jemaah Islam yang benar.

Bolehkah dakwah Tajdid Segar ini pergi jauh sedangkan para pencetusnya bukanlah para ulama, cuma golongan muda yang berbekalkan semangat saja?
Barisan pencetus Ikhwanul Muslimin pada awalnya terdiri daripada tujuh orang anak muda saja dan mereka bukan ulama. Mereka hanya berbekalkan serba-sedikit pengetahuan agama dan semangat. Akhirnya Ikhwanul Muslimin mempunyai jutaan pendokong di seluruh dunia dan antara ahli-ahlinya adalah Syeikh Fathi Yakan, Syeikh Ramadhan al-Buti, Syeikh Yusuf Qardhawi, Syed Qutb, Syeikh Mustafa Siba’ie, Syeikh Said Hawa, Syeikh Sayyid Sabiq, Syeikh Muhammad al-Ghazali, Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah, Syeikh Abdul Majeed al-Zindani dan banyak lagi para ulama muktabar.

Apakah usaha-usaha Tajdid Segar dalam masa terdekat ini?
1. Menyebarkan fikrah Tajdid Segar kepada seluruh umat Islam
2. Mengekang dakwah Tajdid Hambar oleh golongan Salafi Lapok
3. Meneutralkan seberapa ramai Salafi Lapok
4. Menyebarkan idea-idea perapatan ukhwah dan halatuju antara jemaah-jemaah Islam
5. Tajdid diri sendiri terlebih dahulu (ini yang terpenting)

Bersambung…

Oleh: Alexanderwathern

http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=News&file=article&sid=133&mode=&order=0&thold=0

NIAT YANG IKHLAS



Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Sesungguhnya nilai perbuatan itu bergantung dengan niatnya, dan sesungguhnya bagi setiap orang, buah atau ganjaran sesuai bagaimana niatnya. Barangsiapa hijrahnya kerana menuruti perintah Allah dan Rasul-Nya nescaya hijrahnya diterima oleh Allah dan Rasul-Nya (dan diberi pahala), dan barangsiapa hijrahnya kerana keuntungan dunia yang dikejarnya atau kerana perempuan yang akan dikahwininya, maka hijrahnya sampai kepada yang diniatnya itu”.

(Bukhari dan Muslim)

PELUMBA TAJDID



* Artikel ini menggunakan bahasa kiasan yang tinggi, calang-calang pembaca tidak mampu memahami isinya. Oleh itu, tuan puan bacalah dengan berhati-hati dan cuba gambarkan suasananya. Untuk membantu mereka yang tidak berjiwa sastera dan seni, saya masukkan sedikit penerangan dalam kurungan. Tapi, hilanglah sikit nilai sasteranya. Begitulah kalau orang sastera berkarya.

PELUMBA TAJDID

* Artikel ini menggunakan bahasa kiasan yang tinggi, calang-calang pembaca tidak mampu memahami isinya. Oleh itu, tuan puan bacalah dengan berhati-hati dan cuba gambarkan suasananya. Untuk membantu mereka yang tidak berjiwa sastera dan seni, saya masukkan sedikit penerangan dalam kurungan. Tapi, hilanglah sikit nilai sasteranya. Begitulah kalau orang sastera berkarya.

Berkerut dahi Bang Guru mendengar soalan salah seorang pendengar kuliah tajdidnya. Kemudian Bang Guru meneruskan lagaknya seperti seorang yang berwibawa sambil tertawa dan menggeleng-gelengkan kepalanya.
“He he he he… maaacam-macam la orang Melayu ni. Belum habis dengan bid’ah, timbul pulak Tajdid Segar. Ini pun satu lagi bid’ah orang Melayu.”
“Adoooiii… mana pulak datang Tajdid Segar ni? Kalau tajdid tu, tajdid je la… macam yang saya kuliahkan… macam yang tuan-tuan perjuangkan selama hari ini. Apa pulak nak Tajdid-tajdid Segar ke, Tajdid Bugar ke, Tajdid Hambar ke…. Ini semua mengarut. Inilah dia fitnah akhir zaman.”
Bang Guru menghirup air kosong yang disediakan untuknya lalu menyambung, “Zaman sahabat ada ke pembahagian tajdid? Tapi ini bukan benda yang mengejutkan, sebab bid’ah pun mereka buat macam-macam pembahagian. Biarlaaah… setiap bidaah sesat dan setiap yang sesat akan ke neraka.”
“Ha ha ha..” para peminat Bang Guru tertawa seronok mendengar hamba-hamba Allah yang sebangsa dan seagama dengan mereka, termasuklah bapa-bapa dan datuk nenek mereka dahulu akan masuk neraka.

Begitulah antara aksi-aksi yang bakal muncul tidak lama lagi. Biasalah, para pejuang Tajdid Segar sememangnya melatih diri mereka untuk berpandangan jauh ke depan tanpa meninggalkan perkara-perkara berguna dari masa lalu. Seimbang begitu. Biasanya mereka sudah dapat mengagak apa yang bakal berlaku. Ini berbeza dengan mereka yang mengaku Salafi tetapi memperjuangkan Tajdid Lapok atau Tajdid Hambar, fokus mereka lebih banyak melihat ke belakang daripada ke depan. Mereka mahu umat Islam terus mundur ke belakang dengan berusaha bersungguh-sungguh untuk mengekalkan perbalahan masa silam dan membawanya ke masa akan datang.

Ibarat orang memandu kereta, pandangan banyak ke hadapan, sesekali melihat ke belakang melalui cermin sisi. Dalam pada itu, pedal (Al Quran) dan stereng (as-Sunnah) masih bersentuhan dengan diri. Begitulah pemandu kereta Tajdid Segar.
Tapi bagi golongan Salafi Lapok atau Salafi Hambar, sambil memandu mata lebih banyak melihat ke belakang melalui cermin. Akhirnya pedal tersilap tekan dan stereng terubah haluan lalu terlibat dengan kemalangan. Dalam pelumbaan, asyik tewas dengan lawan-lawannya (musuh-musuh Islam).
Lawan-lawannya dalam kereta-kereta lain (musuh-musuh Islam) memang seronok berlumba dengan pemandu kereta Tajdid Lapok atau Tajdid Hambar sebab mereka tahu… pemandu jenis ini akan lebih banyak melihat ke belakang daripada melihat ke depan. Tapi kalau dengan pemandu kereta Tajdid Segar, mereka cukup gerun.

Sungguhpun para pemandu Tajdid Segar dan Tajdid Lapok berada dalam satu pasukan (macam McLaren Honda) iaitu pasukan McSalam (agama Islam), tapi para pemandu Tajdid Hambar sangat susah mahu mewujudkan semangat berpasukan dan semangat kekitaan. Mereka asyik pertikaikan sesama ahli pasukan McSalam terutamanya kepada para pemandu Tajdid Segar- siapa lebih hebat, siapa lebih betul, siapa paling tulen (paling salaf) dan pelbagai lagi isu-isu yang membuahkan perbalahan. Bahkan sesama pemandu Tajdid Hambar pun wujud lima enam klik yang saling sesat-menyesat antara satu sama lain.
Yang hairannya, dua pasukan yang saling bermusuhan sampai berbunuh-bunuhan iaitu pasukan McChrist (Kristian) dan McJew (Yahudi) boleh pula bekerjasama dalam mengalahkan kereta-kereta pasukan McSalam.
Sebab itulah, dalam mana-mana litar pelumbaan pun baik di Suzuka, Jepun (ekonomi), Sepang (budaya), di Eropah (teknologi) dan lain-lain sentiasa saja dimenangi oleh pelumba-pelumba pasukan McChrist ataupun McJew. Pelumba-pelumba McSalam… sejak ujian masa lagi sudah menempah petak-petak terakhir.

Namun para pemandu Tajdid Segar tetap berusaha mewujudkan perpaduan dan sedia bertolak-ansur sesama sendiri walaupun berbeza pembawaan. Ini kerana mereka datang dari tempat-tempat yang berlainan. Ada yang dari Desa Naqsyabandiah, ada yang dari Kampung Tabligh, ada dari Bandaraya Ikhwanul Muslimin, dari Taman Hizbut-Tahrir, dari Bandar Hamas, Rumah Murah Ahmadiah, Pos ABIM, Tebok JIM, Sungai ISMA, Changkat Parti Islam, Kuala Qadiriah, Batu 16 Syaziliah dan lain-lain.
Untuk mewujudkan perpaduan, mereka menumpukan usaha dalam hal-hal yang disepakati. Hal-hal yang dikhilafkan mereka berusaha menghindarkannya, tapi jika ada lebihan masa dan keadaannya sesuai, mereka tetap bertukar-tukar fikiran dalam suasana damai.

Sebelum ini, para pelumba kereta Tajdid Segar belum benar-benar bersatu. Merekan menentang cara para pemandu Tajdid Hambar secara sendiri-sendiri. Sebenarnya mereka telahpun memperjuangkan idea-idea Tajdid Segar, cuma belum dicetuskan secara global. Kini, dengan adanya inisiatif golongan muda dalam pasukan Tajdid Segar, idea-idea Tajdid Segar sudah berdiri sebagai satu ilmu dan bersifat global.
Fenomena ini amat menggemparkan pasukan-pasukan yang anti-McSalam terutamanya McChrist dan McJew. Belum pernah mereka melihat pasukan McSalam yang bersatu sebagaimana yang dibuat oleh para pemandu kereta Tajdid Segar. Di mata mereka sudah terbayang kekalahan. Zaman kegemilangan pasukan McSalam ketika diterajui oleh pemandu lagenda Muhammad bin Abdullah dulu dirasakan akan berulang kembali.

Tapi… rupa-rupanya barisan pemandu Tajdid Hambar lebih ketakutan! Sebahagian pemandu mereka sudah berpaling tadah menyertai barisan Tajdid Segar. Sebahagian lagi masih bersama Tajdid Hambar namun sudah tidak melaksanakan kesemua idea-idea Tajdid Hambar. Yang benar-benar perjuangkan idea-idea Tajdid Hambar kini hanyalah golongan mereka yang baru menceburkan diri dalam sukan lumba kereta (dunia agama) yang kebanyakannya berusia belasan tahun dan dua puluhan, masih berhingus dan menyokong tanpa ilmu lumba kereta yang memadai. Mereka taqlid buta kepada syarahan-syarahan dan artikel-artikel tokoh-tokoh pelumba Tajdid Hambar. Satu lagi golongan yang masih banyak dalam barisan pelumba Tajdid Hambar ialah mereka yang sudah ada nama, ataupun sudah ada pangkat ataupun yang ada kepentingan maruah dan periuk nasi saja lagi. Nampaknya, era pasukan Tajdid Hambar sudah sampai ke penghujung, senasib dengan era pasukan McChrist dan McJew.

Kepada para pelumba baru ataupun pelumba lama yang ingin aktif kembali, kami menawarkan tempat untuk anda dalam kumpulan Tajdid Segar di bawah naungan pasukan McSalam. Idea-idea kejayaan berada di tangan kami dengan izin Allah. Bahkan sejak dahulu kami masih menjadi “pelumba pertama” untuk pasukan McSalam, maka jentera kami adalah yang terbaik daripada jurutera dan mekanik pasukan McSalam.

Anda, wahai pelumba pada jalan Allah… pasukan manakah yang anda pilih? Tajdid Segar atau Tajdid Hambar?

Jawapan: ……………………………………..

Oleh: Alexanderwathern

http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=News&file=article&sid=130&mode=&order=0&thold=0

WASIAT RASULULLAH S.A.W.




Dari Abu Hurairah r.a. , beliau berkata:

Kekasihku (Rasulullah S.A.W.) telah memberi wasiat kepadaku untuk mengerjakan shaum(puasa) tiga hari setiap bulan, solat Dhuha dua rakaat dan solat witir sebelum saya tidur.

( Lima Imam Hadis)

KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN



Daripada Ibnu Mas'ud r.a. ia berkata : Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada Al Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.
(At-Tirmizi )

QARDHAWI TOLAK DAKWAH TAJDID LAPOK OLEH SALAFI LAPOK



Sekiranya kita hanya membaca buku-buku Qardhawi atau mendengar ceramahnya, pemahaman kita tidak akan sampai ke tahap maksima, percayalah. Dalam beberapa perkara kita akan meyakini apa yang tidak dimaksudkan oleh Qardhawi.

QARDHAWI TOLAK DAKWAH TAJDID LAPOK OLEH SALAFI LAPOK

Pemahaman tentang pandangan-pandangan Dr. Yusuf Qardhawi akan mencapai tahap maksima dengan jalan-jalan berikut, atau salah satu daripadanya. Antaranya:
1. Anda menerima tarbiah Ikhwanul Muslimin dalam jangka masa tertentu
2. Anda faham selok-belok Ikhwanul Muslimin walaupun anda tidak menerima tarbiah Ikhwan
3. Anda mendengar/ melihat kuliah-kuliah Ikhwan, bukan kuliah umum
4. Anda diberi ilmu terus oleh Allah ke dalam dada anda

Sekiranya kita hanya membaca buku-buku Qardhawi atau mendengar ceramahnya, pemahaman kita biasanya tidak akan sampai ke tahap maksima, percayalah. Dalam beberapa perkara kita akan meyakini apa yang tidak dimaksudkan oleh Qardhawi.

Namun hari ini banyak pula manusia yang hanya dengan membaca tulisan beliau dan mendengar/ menonton ceramah beliau mendakwa membawa manhaj Qardhawi. Kemudian disebarkan pula kepada orang awam dengan menjual nama Qardhawi. Mereka menisbahkan Qardhawi kepada diri dan kumpulan mereka. Inilah yang berlaku kepada para pendakwah Tajdid Lapok atau Salafi Lapok.

Bagi yang tahu, ini amat melucukan.

Dalam bukunya bertajuk DI MANA PUNCA KELEMAHAN UMAT ISLAM MASAKINI, Qardhawi menegur beberapa perkara. Salah satu perkara yang diutarakannya ialah ketidaksetujuannya tentang dakwah puak yang menisbahkan diri mereka kepada Salafi tetapi tidak bersikap sebagimana Salafussoleh. Di kebanyakan tempat mereka dikenali sebagai Wahabi. Dan kini mereka dikenali sebagai Salafi Lapok yang berbeza dengan kita Salafi Segar.
Untuk emmahami perbezaan Salfi lapok dengan Salafi Segar, sila rujuk artikel bahagian pertama di http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=News&file=article&sid=121&mode=&order=0&thold=0
Bertajuk DAKWAH TAJDID SEBENAR

Berikut adalah beberapa petikan tulisan Qardhawi yang menyentuh dakwah Salafi Lapok (Tajdid Lapok)


“Kekuatan akal kita sia-siakan, kerana kita bagaikan burung tiung hanya suka meniru.”

“Amat menyedihkan, umat kita merupakan umat yang paling sedikit dalam berbakti dan amal perbuatannya, tetapi yang paling banyak bercakap dan berdebat.”

“Andaikata bekerja, kita hanya mengerjakan sesuatu yang kurang penting dan meninggalkan yang penting, malah kadang-kadang kita mengerjakan yang tidak bermanfaat sedikitpun.”

“Memang ramai ulama’ yang tidak menunaikan tugasnya dengan baik dalam menyampaikan agama Allah dan ada pula di antara mereka yang membonceng kenderaan pemerintah dan menjadikan ilmu sebagai hamba politik dan menjadikan dirinya seperti mesin pengeluar ‘fatwa’ , sesuai pesanan orang atasannya.”

“Salah satu penyakit pergerakan Islam moden adalah adanya perpecahan parah yang kita saksikan antara bahagian-bahagiannya yang beragam. Masing-masing merasa kebenaran itu hanya ada dalam jamaahnya saja, sedang di luar jamaahnya hanyalah kesesatan. Yang dapat masuk syurga dan selamat dari api neraka hanya dimonopoli oleh anggota jamaahnya, hanya dia saja yang merupakan “kelompok yang selamat”, selain dari itu termasuk kelompok yang sesat.”

“Kita harus berpindah kepada perkara-perkara penting sebagaimana berikut:
1. Dari soal furu’ kepada soal usul dan universal
2. Dari hal-hal yang diperselisihkan kepada hal-hal yang disepakati”


Apa yang dinyatakan oleh Qardhawi ini umumnya sangat bersesuaian dengan dakwah Tajdid Segar oleh Salafi Segar, dan dalam masa yang sama menolak dakwah Tajdid Lapok oleh Salafi Lapok yang sebelum ini dikenali sebagai Salafi Wahabi. Kalau di negara ini mereka lebih dikenali sebagai Wahabi sahaja.

oleh: alexanderwathern

http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/article122.html&mode=&order=0&thold=0

SIFAT MALU ADALAH SALAH SATU CABANG IMAN



Rasulullah S.A.W. bersabda:

"Iman itu mempunyai enam puluh cabang, paling tinggi ialah ucapan: 'La ilaha illallah' dan yang paling rendah membuang perkara-perkara yang menyakitkan (duri) dari jalanan, dan malu itu juga merupakan satu cabang dari iman".

(Abu Daud dan Baihaqi)