Wednesday, October 14, 2009

MENJADI PENDAKWAH BERKESAN (BHGN 7)



Untuk cemerlang dalam bidang dakwah, kita mestilah melazimi 2 perkara berikut seumur hayat:


1. sedia untuk terus ditarbiyah
2. sedia untuk terus mentarbiyah

Jangan sesekali menganggap diri kita serba tahu. Sungguhpun kita memegang jawatan pemimpin, tidak akan hilang bisa kita dengan meminta pandangan dan tunjuk ajar daripada orang bawahan. Tidak akan berkurang aura kita jika bertukar-tukar fikiran dengan pimpinan jemaah lain. Jangan sesekali menganggap “Aku sudha sampai tahap yang tinggi, tak perlu lagi dtarbiyyah. Aku layak mentarbiyah sahaja.”


Berlaku kesilapan dalam menanggapi dakwah. Ada orang berfikir dakwah adalah jalan pintas untuk menjadikannya seorang ulama dan menjadikan dirinya tumpuan orang. Jenis ini biasanya “hangat-hangat tahi ayam”. Apabila angan-angannya tidak tercapai, dia mulai “sejuk”. Sebenarnya tidak ada jalan mudah dan tidak ada masa singkat untuk sampai ke tahap itu. Dakwah adalah satu perjalanan jarak jauh.
Jemaah-jemaah dakwah mempunyai sukatan pelajarannya sendiri sama ada secara langsung ataupun tidak. Kita kena melalui tingkat demi tingkat. Sesiapa yang berkebolehan, dia lebih cepat naik tingkatan.

Kesilapan seterusnya, ada orang menganggap dakwah hanyalah untuk golongan agama. Sesiapa yang tidak pernah mendapat pendidikan khusus agama Islam tidak layak untuk berdakwah. Padahal muallaf yang baru mengucap dua kalimah syahadah pun sudah boleh berdakwah asalkan kena dengan caranya.


Kesilapan seterusnya, menghukum sesuatu jemaah dakwah berdasarkan tindakan beberapa orang ahlinya. Oleh kerana beberapa orang ahli jemaah itu pernah terlibat dengan perkara-perkara yang tidak baik, maka kita hukum jemaah itu tidak baik. Alasan kita, “Tengoklah hasilnya. Kalau jemaah itu betul, tentu hasilnya baik.”
Kalau inilah hujahnya, tak perlulah umat Islam menghantar anak-anak ke sekolah kerana kebanyakan penjenayah hari ini pernah bersekolah belaka. Takkanlah kita nak berhujah, “Tengoklah hasilnya. Kalau sekolah itu betul, tentu hasilnya baik.”

bersambung...

SUMBER:
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=News&file=article&sid=126

No comments: