www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Wednesday, October 24, 2007

Bertudung atau hanya tahu bercakap?



Bertudung atau hanya tahu bercakap?

Posted on Wednesday, October 24 @ 08:16:06 MYT by SongkokPutih
Artikel Oleh Izo

"Keratan artikel ini adalah respon seorang YB terhadap majikan yang tidak membenarkan pekerjanya bertudung. Dan juga masalah tidak diterima bekerja kerana bertudung.

Baru-baru ini Mastika telah dihubungi oleh pejabat Ahli Parlimen Ampang, Yang Berhormat Dr. Rozaidah Talib untuk menyatakan sokongan ahli politik itu terhadap isu tudung yang didedahkan dalam Mastika September dan Oktober. Susulan itu, kami telah mengadakan pertemuan khas dengan Dr. Rozaidah. Dalam pertemuan itu, beliau menyatakan rasa bangganya kerana Mastika berani mendedahkan suatu isu yang serius tetapi tidak diketahui oleh media-media lain.

"Saya nak bagi amaran kepada mana-mana syarikat yang mengenakan syarat supaya membuka tudung masa bekerja, ini adalah satu diskriminasi dan saya sebagai Pengerusi Hak Asasi Wanita Gender Fokus di Parlimen, menentang keras diskriminasi yang berlaku terhadap wanita Muslim yang bertudung!" tegas Rozaidah.

Beliau benar-benar terkejut apabila membaca pendedahan Mastika itu. "Bertudung adalah hak asasi bagi seseorang individu. Kita tidak boleh memaksa sesiapa untuk membuka tudung biarpun apa alasannya. Saya akan membangkitkan perkara ini di Parlimen. Sudah 50 tahun kita merdeka tidak sepatutnya berlaku di negara ini," tegas beliau.

Rozaidah mahu supaya majikan-majikan terbabit dikenakan tindakan tegas. Lebih mengecewakan apabila mendapat maklumat diskriminasi itu telah lama berlaku di negara ini. Amaran itu turut beliau nyatakan ketika dijemput menjadi tetamu dalam rancangan Wanita Hari Ini terbitan TV3 pada 7 September lalu.

-petikan daripada majalah Mastika-

Note: Nak perjuangkan hak wanita bertudung camner kalau diri sendiri dah tak bertudung. Satu lagi bertudung tu bukan saja hak asasi, tetapi KEWAJIPAN bagi seorang Muslim.

Sumber:
http://www.tranungkite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=4256&mode=thread&order=0&thold=0

1 comment:

Anonymous said...

bodo la ko ni! biar la dia xpkai tu hak dia! kira ok dia xpkai tp bekap org pkai tudung, dr dia x wat aper2, biarkan aje....