Wednesday, October 24, 2007

MENJADI PENDAKWAH BERKESAN (Bhgn 1)



MENJADI PENDAKWAH BERKESAN

oleh Alexanderwathern


Sekurang-kurangnya ada 5 jenis manusia yang bersangkut-paut dengan dakwah:

1. Suka juga menjadi pendakwah. Jika ada peluang akan dicuba-cubanya mencari ruang untuk berdakwah. Baginya kalau tidak berdakwah memang akan mengalami kerugian, cuma dia tidaklah memandang kerugian itu terlalu besar.


2. Sangat berminat menjadi pendakwah. Pantang ada ruang, pasti dia akan berdakwah. Kalau tiada ruang pun, akan diusahakannya untuk mewujudkan ruang untuk berdakwah. Baginya kalau tidak berdakwah, kehidupan seperti sia-sia- tiada roh.


3. Tidak berminat untuk menjadi pendakwah, tapi mengakui kelebihan-kelebihan berdakwah. Kalau diajak-ajak, dia mahu juga ikut berdakwah walaupun dia tidak berusaha untuk memajukan dirinya dalam dakwah. Baginya kalau tidak berdakwah pun, tidaklah berasa rugi. Asal segala amalan wajib beres, sudah mencukupi.


4. Tidak pernah terfikir pun untuk menjadi pendakwah. Jenis ini berasa selesa dengan kehidupan yang dilalui. Baginya kalau tidak berdakwah,dia tidak akan kerugian apa-apa. Malah kalau melibatkan diri dalam aktiviti dakwah, akan mengalami kerugian pula terutamanya dari segi masa. Di samping itu dia akan kerugian tenaga dan wang ringgit.


5. Membenci dakwah. Baginya setiap manusia hanya perlu menguruskan agama diri mereka masing-masing. Dalam hal agama, kita jangan sibuk urusan agama orang lain dan orang lain pun jangan sibuk urusan agama kita. Para pendakwah kerjanya tidak lain mengganggu ketenteraman orang.


Bersambung…


Alexanderwathern
21 MAC 2007

Sumber:
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/modules.php?name=News&file=article&sid=99&mode=&order=0&thold=0

No comments: