www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Monday, January 15, 2007

Kelahiran anakku....

Kelahiran Muhammad Zulfiqar

Isnin 23 Januari 2006- Aku sedang dalam kelas sewaktu isteriku menelefon mengatakan yang dia telah “turun tanda” dengan adanya darah dan lendir. Cempaka minta agar aku balik ketika itu juga. Maka akupun pergi mencari Pengetua dan menemuinya di kantin- sedang makan. Dia beri kebenaran tanpa bicara panjang. Syukur, Tuhan mudahkan kerjaku.
Aku was-was juga, betulkah “turun tanda”? Ini kerana anak pertama dulu “turun tanda”nya adalah air yang mengalir dengan banyak.

Dipendekkan cerita kami terus ke Hospital Taiping. Bersama kami ialah mak, Mak Lang Milah, anaknya Husna, Saiyidah dan Kak Ana. Syukur lagi, Tuhan kurniakan kami teman-teman yang sedia bersama dalam saat-saat seperti itu.

Cempaka hanya melahirkan anak tengah hari esoknya jam 12.04 minit. Itupun setelah dipecahkan ketubannya oleh doktor. Ada masalah- doktor mengesan uri berada di bawah sedikit. Doktor memanggilku lalu menceritakan situasi tersebut yang agak bahaya bagi si ibu. Aku pun bersetuju agar dibuat pembedahan.
Aku dibenarkan menemui isteri tersayang yang telah sedia di atas katil dengan kepala berserkup plastic (prosedur biasa pembedahan). Matanya mengeluarkan air mata dengan laju, maka air mata akupun menitik juga. Namun aku berlagak tenang sambil memberi kata-kata perangsang mengingatkan dia agar banyak berzikir. Ingatan supaya banyak berzikir ini memang banyak kali kupesan sepanjang kami berada di hospital. Walaupun kutahu pembedahan sudah perkara biasa di zaman kecanggihan teknologi ini tetapi ketika di tempat menunggu air mataku menitik juga.

Dengan kuasa Tuhan, pembedahannya tidak lama- lebih kurang 20 minit sahaja sahaja kurasa. Selepas itu dialungkan melalui pembesar suara, “Waris Cempaka”. Aku bergegas ke dalam bilik untuk melihat anakku...

Nukilan suamiku...

No comments: