Monday, April 18, 2011

TEKS KULIAH KEMBARA KE SIDRATUL MUNTAHA 2/123

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Subhanallazi arrahamdih…Bismillahirrahmanirrahim…

Jadi tuan kitab kita dia mulakan dengan Bismillah. Dia sendiri pun cakap “Ku mulai kitab ini dengan nama Allah Yang Amat Murah lagi Amat Mengasihani akan hambanya yang mukmin di dalam negeri Akhirat”. Jadi dalam Bismillah ini tuan-tuan dia ada 3 nama tuhan. Yang pertama Allah, yang kedua Ar-rahman dan yang ketiga Ar-rahim. Tiga nama Allah itu adalah nama zat yang sebenar-benarnya. Nama dia yang sebetulnya. Sedangkan Ar-rahman dan Ar-rahim adalah nama gelaran-Nya. Bila kita baca Bismillah saja dah ada 3 nama tuhan. Sebab itu kalau kita hadapi gangguan syaitan, kita baca Bismillahirrahmanirrahim dia ada kesan dia. Sebab 3 nama tuhan di dalamnya. Jadi kata tuan kitab kita ni, tuhan ini mengasihani hambanya yang mukmin di dalam negeri Akhirat. Di hari Akhirat nanti, orang yang dapat kasih saying tuhan ialah orang-orang mukmin.

Apa maksud mukmin? Iaitu orang-orang beriman. Bukan sekadar muslim. Kalau muslim ialah orang-orang islam. Kita kena lebih lagi. Tidak setakat muslim tetapi mukmin. Mukmin orang-orang beriman selain dari orang-orang mukmin, kemingkinan besarlah dia tidak dapat kasih saying tuhan di hari Akhirat nanti. Sebahagian ulama juga mentafsirkan Ar-Rahman dan Ar-Rahim ini sebagai pemurah dan penyayang. Sifat pemurah Allah SWT ini dia jatuh kepada semua orang. Tidak kira dia itu manusia ke…jin ke..kafir ke…munafik ke..beriman ke…semua dapat sifat Ar-Rahman dia. Bukti dia, dia turunkan hujan. Semua dapat hujan. Dia bagi air, semua dapat minum air. Dia bagi alam semesta ini semua dapat duduk dalam alam semesta. Dia bagi oksigen percuma, semua dapat hirup oksigen. Jadi sifat Ar-Rahman jatuh pada semua. Tetapi kata ulamak, sifat Ar-Rahim, sifat penyayang dia jatuh kepada orang-orang beriman saja.

Itulah yang disebut oleh tuan kitab kita tadi. Dia kata sifat penyayang ini jatuh kepada orang-orang mukmin iaitu yang beriman sahaja. Jadi kalau kita orang islam ini beruntung. Sebab kita dapat kedua-dua iaitu Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Tetapi orang-orang kafir dia hanya dapat sifat Ar-Rahim saja daripada tuhan iaitu sifat pemurah. Ringkasnya sifat pemurah Allah ini dia pemurah kepada semua makhluk. Tetapi sifat penyayang ini hanya kepada orang-orang yang mukmin iaitu orang-orang yang beriman. Itu tafsir ulamak. Segala puji bagi Allah yang memberi atas hambanya dengan beberapa nikmat Allah yang tiada terhingga. Jadi nak cerita dlam bahasa Arab segala puji ini “Alhamdulillah”. Kita pun pernah mengupas puji-pujian ini dalam pengajian yang lalu.

Puji-pujian ada 4 jenis puji. Yang pertama Yang Khadim puji yang Khadim. Sekejap lagi kita huraikan. Sebagai imbas kembali. Puji yang kedua Yang Khadim puji Yang Baharu. Puji yang ketiga Yang Baharu puji Yang Khadim. Dan puji yang keempat Yang Baharu puji Yang Baharu. Sebagai imbas kembali. Mula-mula kita kena tahu apa maksud Khadim? Khadim ini maksudnya asal-asal memang dah ada. Tiada siapa yang buat. Siapa dia itu…? Tuhan. Daripada awal lagi dah ada. Siapa dia Allah SWT. Jadi sifat Allah itu Khadim. Yang kita makhluk ni tak Khadim. Sebab apa? Awal-awal dulu kita tiada langit dan bumi asal-asalnya tak ada. Selepas tuhan cipta baru ada. Itu nama baharu. Asal-asal tak ada lepas tu baru ada, nama dia baharu. Berbeza dengan Khadim. Kita pun sama. Malaikat pun sama. Seluruh makhluk ni pun sama. Asal-asalnya tak ada. Lepas tuhan cipta barulah ada. Itu namanya baharu. Jadi berlawan. Yang Khadim tadi hanya Allah SWT. Dia asal-asal dah ada. Yang baharu tadi makhluk. Asal-asal tak ada, selepas itu baru ada. Itu bezanya.

Jadi Yang Khadim puji yang Khadim apa maksudnya? Allah puji diri dia sendiri. Dalam Al-Quran, banyak ayat-ayat puji dia sendiri. Yang Khadim puji yang Khadim. Jenis yang kedua, yang Khadim puji yang baharu. Maksud dia Allah puji makhluk. Contohnya Allah puji para nabi di dalam Al-Quran. Dengan ayat-ayat dialah. Yang ketiga, yang baharu puji yang Khadim. Maksudnya makhluk puji Allah. Kita kata “Alhamdulillah”. Itu segala puji bagi Allah. Baharu puji Khadim. Tiap kali kita sebut “Ahamdulillah”, keadaan dia adalah baharu puji yang Khadim. Puji Allah. Dan yang keempat, yang baharu puji yang baharu. Maksudnya makhluk puji makhluk. Sama-sama kita puji. Contohnya kita kata “ooo…Pak Mat itu baik orangnya….”. Yang puji tu sapa..? Kita…manusia…makhluk. Yang kena puji pun makhluk juga. Jadi yang baharu puji yang baharu. Jadi imbasan kembali. Puji ini ada 4 jenis. Puji macam yang dikatakan Allah ini Khadim. Kita ambik sikit..sentuh sikit bab tauhid.

Warna ialah baharu. Asal-asal dahulu warna tak ada. Selepas tuhan cipta warna, barulah warna ini ada. Sebelum tuhan cipta warna, warna tak ada. Jadi macamana keadaan tuhan itu..zat tuhan tu..? Zat tuhan ini sangat istimewa, sangat luar biasa, sangat hebat. Dia tidak terpengaruh dengan warna. Diri tuhan tak terpengaruh dengan warna. Sebab itu tuhan ini Dia tak ada warna. Kita tak boleh kata “Tuhan warna merah kot….” “Tidak…”. Dia tidak terpengaruh dengan warna. Merah pun dah macam jenis merah. Banyak cabang-cabang warna merah. Kuning pun bukan, hitam putih pun bukan, jernih pun bukan. Jadi tuhan tidak terpengaruh dengan warna. Begitu hebatnya!

Kemudian gelap dan terang. Sebelum gelap dan terang dicipta oleh Allah, gelap dan terang ini tak ada. Gelap pun tak ada…terang pun tak ada. Kita tak boleh bayang keadaan Dia. Jadi tuhan ini, Dia berada di dalam keadaan tak terang…tak gelap. Macamana kita nak bayang..? Tak boleh bayang. Dia sangat luar biasa. Selepas tuhan cipta gelap dan terang barulah ada. Dulu asal-asal gelap dan terang tiada. Gelap dan terang adalah makhluk. Gelap pun baharu, terang pun baharu. Dua-duanya ada selepas tuhan cipta barulah ada. Begitu jugak dengan tempat. Asal-asalnya dulu tempat tak ada. Mana-mana tempat pun tak ada. Tak ada ruang. Ruang pun belum dicipta. Lepas Allah cipta tempat, baru ada tempat. Sebab itu dikatakan Allah tiada bertempat. Dia tidak terpengaruh dengan tempat. Allah juga tidak terpengaruh dengan posisi. Dia tak duduk di depan, tak duduk dibelakang, tak duduk di atas. Sebab semua atas, depan, belakang, semua ini adalah makhluk. Asal-asal tak ada, lepas tu baru ada. Jadi macamana nak kata Allah bertempat. Sebab tempat pun dia yang cipta. Jadi Allah tak bertempat.

Jadi kita ringkaskanlah, Allah ini zatnya tak terpengaruh dengan warna, Allah tak ada warna apa-apa, Allah juga tak terpengaruh dengan gelap dan terang. Dia tidak duduk tempat gelap, tidak duduk tempat terang. Yang duduk tempat gelap dan terang adalah makhluk. Allah juga tak ada bertempat, Dia tak ada ruang, Dia tak ada bentuk. Jangan kita dok gambar-gambar bentuk macamana Allah. Tak ada bentuk pun. Sebab bentuk pun makhluk juga. Bentuk pun baharu jugak. Begitu jugak dengan sempadan tepi. Beza kita ada tepi. Badan kita ada tepi. Langit kita ada tepi. Ada sempadan. Semua makhluk, dia ada sempadan. Kalau Allah, Dia tak ada sempadan. Sebab itu dikatakan Allah Maha Besar. Dia tak ada sempadan. Syurga..Ada sempadan ke tak..? Ada sempadan. Kalau Syurga tak ada sempadan, maksudnya sekarang ni kita duduk dalam syurga le. Sebab syurga sampai ke sini. Tapi disebabkan ada sempadan tadi, maka kita tak duduk dalam syurga. Ada had dia. Ada sempadan. Begitu juga neraka. Neraka pun ada sempadan, ada had, ada tepi dia. Kalau neraka ni tak ada sempadan, maksud dia kita semua dok dalam neraka. Nasib baik Allah buat sempadan bagi syurga. Buat sempadan bagi neraka. Katakanlah kedua-dua tu tak ada sempadan, dua-dua sekali kita duduk. Dalam neraka pun duduk, dalam syurga pun duduk. Tak ada. Semua makhluk dia ada sempadan dan tepi. Hanya Allah sahaja tak ada sempadan dan tepi.

No comments: