Saturday, November 14, 2009

MANDI HADAS




MANDI HADAS

  • iaitu dengan meratakan air ke seluruh tubuh. Ketika mandi sehabis haid atau nifas, bekas-bekas darah harus dibersihkan dengan bahan yang mengalahkan bau darah.
Rukun-rukun mandi
  • rukun mandi ada 2 iaitu:
  1. Niat
  2. meratakan air yang bersih ke seluruh badan dan rambut.
Dari Ummu Salamah r.a ia berkata: "Saya bertanya: "Ya Rasulullah, sesungguhnya saya ini perempuan yang mengikat rambut kepalaku, harusnya saya membukanya/menghuraikan ketika hendak mandi janabat?
Jawab Rasulullah: "Tidak usah, tetapi cukuplah kamu menyiram kepalamu tiga kali siraman, kemudian siramlah air banyak-banyak ke atas tubuhmu, maka engkau pun menjadi suci."

(HR Jamaah selain Bukhari)

Dan dari Ubaid bin Umar r.a ia katakan: Aisyah mendengar bahawa Ubaidillah bin 'Amr menyuruh kaum wanita membuka ikatan/sanggulan rambut kepala mereka, maka kata beliau: "Aneh benar Ibnu 'Amr itu, dia suruh orang-orang wanita kalau mandi supaya membuka ikatan/sanggulan rambut kepala mereka, atau (jangan-jangan) dia suruh mereka mencukur kepala mereka. Saya sendiri benar-benar pernah mandi bersama Rasulullah SAW dari satu bejana, dan tidak lebih saya siramkan tiga kali siraman ke atas kepalaku."

(HR Ahmad dan Muslim)

"Dan dari 'Urwah, dari Aisyah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda kepadanya ketika dia sedang haid: "Bukalah ikatan rambutmu lalu mandilah."

(HR enam perawi selain At-Tirmidzi)

"Dan dari Aisyah r.a bahawa seorang wanita Ansar pernah bertanya kepada Rasulullah SAW bagaimana caranya dia mandi dari haid. Maka baginda terangkan kepadanya cara-cara mandi, kemudian sabdanya pula: "Ambillah sepotong kapas yang basah dengan minyak kasturi, lalu bersucilah kamu dengannya." Wanita itu masih bertanya: "Bagaimana caranya saya bersuci dengan itu?"
Sabda Nabi: "Subhanallah, bersucilah kamu dengannya." Maka saya tarik wanita itu kearahku, lalu saya berkata: "Usaplah kapas itu mengikut bekas darah."

(HR Jemaah selain At-Tirmidzi)


  • dari hadis-hadis diatas ternyata membuka ikatan rambut itu tidak diwajibkan ke atas wanita ketika mandi.

No comments: