www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Wednesday, November 21, 2007

MENJADI PENDAKWAH BERKESAN (Bhgn 5)



Berikut adalah antara jawapan-jawapan yang biasa kita dengar sekiranya diajukan pertanyaan : “Mengapa tidak jadi pendakwah?”

Mereka yang percaya bahawa mereka tidak boleh berdakwah biasanya menjawab:
“Saya tak layak jadi pendakwah.”
“Tak cukup ilmu lagi.”
“Saya memang tak ada bakat dalam bidang dakwah ni.”
“Ish, nak berdakwah kenalah mantap dulu.”
“Aku memang tak ada masa. Urusan harian sekarangpun dah padat.”
“Teringin juga, tapi… nantilah dulu. Pelan-pelan (perlahan-lahan)…”

Jenis ini lebih yakin yang mereka tidak boleh berdakwah daripada boleh berdakwah. Keyakinan itu diletakkan siap-siap sedari awal. Mengapalah lebih yakin “saya tak boleh” daripada “saya boleh”? Motivasi untuk berdakwah ditutup oleh diri sendiri.
Selagi mereka tidak membina “boleh”, selagi itulah mereka tidak akan punyai keberanian, kemahuan dan kemanisan. Apabila perkataan “tidak boleh” berganti “boleh”, maka ketika itu secara automatik aura negatif dalam diri berganti aura positif.
Masalah kita yang pertama ialah untuk mewujudkan “aku boleh”.

Mereka yang memang tidak mahu terlibat dengan dakwah biasanya akan menjawab:
“Kalau semua orang jadi pendakwah, siapa nak buat kerja lain?”
“Aku tak berapa minatlah jadi pendakwah ni.”
“Kita buat akhirat 50 dunia 50 sudah la.”
“Alah, tak payah dakwah pun boleh masuk syurga juga.”
“Saya ada cara saya sendiri, tapi orang tak nampak.”

Penjawab pertama punyai satu hukum peribadi bahawa urusan dakwah adalah kerja golongan tertentu sahaja. Boleh jadi dia juga menganggap dakwah yang dilakukan oleh pihak-pihak terbabit sudah maksima. Kadang-kadang dia juga menyindir kita dengan jawapan tersebut.

Penjawab kedua memandang dakwah bukan perkara wajib. Baginya tuntutan dakwah tidak jatuh atas semua orang termasuklah dirinya. Dakwah hanya salah satu hobi- siapa minat dia buat, siapa tak minat tak perlu ambil pusing. Islam tidak mengalami apa-apa kekurangan kalau dia tidak berdakwah.


Penjawab ketiga memandang mereka yang terlibat dengan dakwah adalah golongan yang sedikit ekstrem atau fanatik. Apa yang dia buat selama hari ini sudah cukup menjamin dirinya ke syurga walaupun kalau ditanya dia tidak akan mengakuinya secara langsung.


Penjawab keempat pun sama dengan penjawab ketiga. Baginya dakwah tidak punya apa-apa kelebihan.


Penjawab kelima menolak dengan helah. Dia juga merasakan kerja-kerja yang dilakukannya selama ini juga adalah dakwha yang standing dengan dakwah orang lain.

Apa yang dapat kita simpulkan, kelima-lima jawapan ini memberi impak negatif kepada Islam.

Bersambung…

Alexanderwathern
8 APRIL 2007

Sumber:
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/article111.html

No comments: