www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Wednesday, April 4, 2007

Al-Quran Mendahului Ilmu Moden



Al-Quran memberitahu bahawa manusia akan mengalami sesak nafas apabila berada di langit tinggi. Fakta ini tidak diketahui oleh manusia sebelum ini. Al-Quran al-Karim telah pun menyebut perkara ini sebelum ia diketahui oleh manusia hampir 14 kurun yang lalu.

Firman Allah Taala:

“Dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Dia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang yang tidak beriman.”

(al-An’aam: 125)


Ayat ini bermaksud sesiapa yang Allah kehendaki untuk disesatkan kerana perbuatan jahatnya dan penentangannya terhadap agama, Allah menjadikan dadanya sesak apabila mendengar peringatan atau penjelasan Islam seperti dada manusia yang sesak apabila naik ke langit.

Dahulunya manusia tidak mengetahui fakta ini iaitu fakta yang mengatakan dada akan menjadi semakin sesak apabila seseorang naik ke langit. Fakta ini hanya diketahui selepas penemuan juruterbang mengatakan sesak nafas akan berlaku apabila semakin tinggi seseorang naik ke langit. Ia boleh berlaku sehingga ke tahap boleh melemaskan seseorang.

Perkara tersebut berlaku kerana oksigen semakin berkurangan apabila manusia naik semakin tinggi ke langit. Sebelum ini manusia tidak mengetahui fakta ini kerana manusia beranggapan keadaan udara adalah sama, sama ada di bumi, di mana-mana planet atau di mana-mana bintang.

No comments: