www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws

Friday, March 9, 2007

UMMUL MU' MININ KHADIJAH r.a.



UMMUL MU'MININ KHADIJAH BINTI KHUWAILID r.a.

Khadijah r.a. merupakan isteri Nabi Muhammad S.A.W. yang pertama. Beliau telah berkahwin dengan Rasulullah ketika umurnya 40 tahun. Manakala Nabi Muhammad S.A.W. berumur 25 tahun.

Pada mulanya, Khadijah telah dilamar oleh Warqah bin Naufal. Tetapi perkahwinan ini tidak dilangsungkan. Suaminya yang pertama ialah Atiq bin Aaiz. Hasil perkongsian hidup, mereka telah memperolehi seorang anak perempuan yang bernama Hind. Selepas suaminya Atiq bin Aaiz meninggal dunia, Khadijah telah berkahwin dengan Abu Halah. Hasil dari perkahwinan itu, mereka telah memperolehi dua orang anak iaitu Hind dan Halah.

Selepas kematian suaminya Abu Halah, Nabi Muhammad S.A.W. telah berkahwin dengan Khadijah yang mana beliau merupakan isteri Rasulullah yang pertama. Hasil perkongsian hidup bersama Rasulullah S.A.W., mereka memperolehi enam orang anak iaitu dua orang lelaki dan empat orang perempuan. Mereka terdiri dari Qasim, Abdullah, Zainab, Ruqayyah, Ummu Khalsum dan Fatimah. Nabi Muhammad S.A.W. mempunyai seorang lagi anak lelaki bernama Ibrahim yang telah dilahirkan oleh hamba perempuannya iaitu Mariah.

Khadijah telah banyak berjasa kepada Rasulullah. Rasulullah S.A.W. sangat sayang pada beliau. Khadijah telah dikenali dengan “TAHIRAH” (yang bererti suci dan bersih) walaupun ketika itu beliau masih belum memeluk Islam.Khadijah telah meninggal dunia dalam bulan Ramadhan pada tahun ke sepuluh Hijrah. Pada ketika itu, Khadijah berumur 65 tahun.

No comments: