Thursday, March 29, 2007

Keutamaan Mencari Ilmu


Dari Abu Darda’ r.a. , Nabi Muhammad S.A.W. bersabda:

“Sesiapa berjalan di atas jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga. Para malaikat meletakkan sayapnya di atas orang-orang yang mencari ilmu kerana malaikat menyukai apa yang mereka kerjakan. Makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi semuanya memohonkan ampun bagi orang yang berilmu termasuk ikan yang ada di dalam air. Keutamaan orang yang berilmu melebihi orang abid (ahli ibadah) bagaikan keutamaan bulan purnama ke atas bintang-bintang. Dan sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para Nabi. Manakala para Nabi itu tidaklah mewariskan dinar dan dirham akan tetapi mereka mewariskan ilmu, maka sesiapa mengmbilnya dia kan mendapatkan keuntungan yang besar.

(Abu Daud, at-Tirmizi, Ibnu Majah)




1 comment:

ibnuhalim said...

Begitulah pentingnya ilmu. Marilah kita sama-sama berusaha menambah ilmu kita terutamanya yang berkaitan dengan agama. Di samping itu ilmu keduniaan jangan diabaikan.

Kita boleh buat gambaran... bagaimanakah setakat manakah ilmu agamaku lagi 5 tahun? Adakah sama seperti hari ini? Ataupun sudah setanding dengan orang lain?

Tambahkan ilmu, dan sebarkannya.