Friday, April 6, 2007
Permasalahan tentang fahaman Wahabi
Pengaruh kejahilan, adat setempat serta faktor pemikiran yang sempit menyebabkan amalan-amalan yang salah berkaitan kematian terus berleluasa di dalam masyarakat. Kesedihan yang menimpa keluarga si mati akan ditambah lagi dengan berbagai-bagai kesedihan seperti bebanan masalah kewangan kerana mereka perlu berhabis ribuan ringgit untuk membayar upah orang membaca al-Quran, bersembahyang jenazah, membuat kenduri arwah dan sebagainya.
Pandangan Cempaka
Kalau berhabis ribuan ringgit untuk membayar upah orang membaca al-Quran, bersembahyang jenazah, membuat kenduri arwah dan sebagainya itu dianggap MESTI, maka itu memang SALAH. Tapi kalau orang membuatnya dengan sukarela dan tidak menganggap ia satu KEMESTIAN, tidak ada salahnya.
Setahu cempaka, belum pernah lagi terdengar mana-mana masyarakat yang meletakkan hukum MESTI mereka perlu berhabis ribuan ringgit untuk membayar upah orang membaca al-Quran, bersembahyang jenazah, membuat kenduri arwah dan sebagainya. Agaknya dimana penulis artikel ini menjumpai masyarakat yang dikatakan memang meletakkan hukum MESTI buat???Entahlah di mana penulis menemuinya kerana dia tidak menerangkan lokasinya. Apa yang kita khuatir, penulis hanya mendengar-dengar cakap orang tanpa ada penyelidikan. Ini sangat bahaya.
***************************************************************************************************
Budaya ini sebenarnya bertentangan dengan roh Islam yang sebenar kerana Nabi Muhammad s.a.w. ketika mendengar berita kematian Ja’far ibn Abi Talib telah bersabda: Persiapkan makanan untuk keluarga Ja’far, kerana sesungguhnya mereka telah didatangi dengan apa yang menyibukkan mereka (kesusahan).
(Riwayat al-Tirmidhi dan Abu Dawud).
Pandangan Cempaka
Budaya ini kalau dianggap MESTI, memang ia bertentangan dengan roh Islam. Kalau tidak dianggap MESTI, ia tidak bertentangan dengan roh Islam. Dalam hadis ini, Rasulullah mengalakkan para sahabat menyediakan makanan untuk keluarga si mati.
Dalam hadis itu Rasulullah menggalakkan para sahabat buatkan makanan untuk keluarga si mati, tapi tidak ada langsung larangan untuk keluarga si mati buatkan makanan untuk orang lain seperti ahli keluarganya yang datang dari jauh dan bermalam di rumahnya, untuk dirinya sendiri makan, untuk orang yang datang kerana majlis tahlil dan sebagainya.
Kami faham, penulis cuba eksploitasi hadis ini dengan tujuan untuk menunjukkan kononnya Rasulullah larang tuan rumah buat makanan. Ini taktik lama yang sudah tidak berkesan lagi pada hari ini tehadap orang-orang yang bijak berfikir. Untuk mereka yang taqlid buta kepada ceramah Wahabi ataupun bahan bacaan Wahabi, memang masih berkesan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Subhanallah... Ukhti Cempaka pun tahu jugak pasal Wahabi ni ye! Diam-diam ubi ni.
Begitulah... diorang ni tak mahu terima khilaf, pandanagn mereka saja yang betul. Sabar-sabarlah kita.
Post a Comment